Praca hostessy wiąże się z wieloma kwestiami, które są uzależnione od rodzaju zlecenia. W praktyce oznacza to, że wachlarz stojących przed nią zadań jest bardzo szeroki – począwszy od tych najmniej wymagających, ale pozwalających na nabycie zawodowej wprawy, po te bardziej złożone. W tej pracy doświadczenie jest niezwykle istotne, a im bardziej jest różnorodne, tym większym atutem się staje.
Rola hostessy w akcjach promocyjnych
Hostessa musi dysponować odpowiednimi do zlecenia kompetencjami, wśród których kluczowa jest łatwość nawiązywania kontaktów i umiejętność odnajdywania się w nowych sytuacjach. Fundamentem tego jest naturalna pewność siebie – dzięki temu powiedzie się każda akcja promocyjna.
Zadania, które mają hostessy, wykonując rozmaite zlecenia, obejmują szeregi czynności, do których nie powinno się podchodzić sztampowo, ale kreatywnie i z chęcią poszerzania horyzontów. W tej branży czasami szczegół decyduje o wielkiej zmianie.
- Kolportaż – czyli ulotkowanie; mowa tutaj o wręczaniu ulotek w różnych miejscach: centrach handlowych, jak też na zewnątrz (outdoorowo na ruchliwych pasażach miejskich, na placach, skwerach czy w parkach), a także w czasie trwania różnych imprez, jak targi, festiwale, wydarzenia sportowe. Poza ulotkami kolportowane bywają także innego typu materiały drukowane: kupony, wizytówki, czasopisma. Kolportaż może być podstawą zlecenia, ale może też towarzyszyć innym zadaniom.
- Degustacje – odbywają się głównie w miejscach związanych z branżą spożywczą, a więc w marketach, na targach; zakres produktów do degustacji jest naprawdę szeroki: mogą to być gotowe przekąski do wręczenia, ale też całe dania do przygotowania w ramach eventów typu live cooking. Hostessy pracujące przy degustacjach muszą mieć aktualne zaświadczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych wystawiane przez uprawnionego lekarza.
- Sampling – polega na rozdawaniu gadżetów związanych z marką, tzw. giftów, jak długopisy, notesy, czapeczki, okulary lub próbek produktów np. kosmetyków, perfum, napojów czy słodyczy; można więc powiedzieć, że w swojej istocie przypomina kolportaż. Obowiązkiem hostessy zajmującej się samplingiem może być, choć nie musi, przeliczenie produktów, czyli ich inwentaryzacja przed i po wykonaniu zlecenia.
- Animacja – jej celem jest przekonanie klienta, by zakupił prezentowany produkt. Hostessy zajmujące się animacją są więc prezenterkami produktów, czyli promotorkami, które opowiadają o cechach, zaletach i zasadach działania. W praktyce oznacza to konieczność opanowania wiedzy produktowej na takim poziomie, który pozwoli swobodnie się nią posługiwać w czasie rozmowy z potencjalnym klientem.
- Launching – oznacza udział w otwarciu sklepu czy premierze nowego na rynku produktu. Takie zlecenia wymagają dużego obycia i śmiałości w pracy z klientami, energicznego usposobienia i elastycznego reagowania w nieprzewidzianych sytuacjach.
Dobrze przygotowana do swojego zawodu hostessa nie tylko doskonale wie, jakie są jej obowiązki i jak ma je realizować, ale także świetnie orientuje się w ofercie reprezentowanego klienta.
A co poza Warszawą?
Jeszcze inne zadania będą stały przed hostessami, które realizują zlecenia typu roadshow. Jest to promocja marki odbywająca się w formie mobilnej, co oznacza pracę w różnych miastach w czasie „trasy promocyjnej” w kraju lub za granicą. Popularne roadshow to letnie atrakcje na plażach. Ich mankamentem jest jednak szybkie tempo, konieczność podróżowania i spędzenia dłuższego czasu poza domem.
Hostessing to również aspekty poboczne
Niezależnie od formy zlecenia, kwestią, o której nie zapominają profesjonalne hostessy z Warszawy, jest dbałość o nienaganną prezencję – naturalny, świeży wygląd to podstawa nawet w trasie. Trzeba też podołać zmęczeniu, nawet po wielogodzinnym marszu po ulicach miasta. Nie można natomiast zapomnieć o uśmiechu – tym niejedna hostessa zawojowała świat.