Praca hostessy wiąże się z wieloma stereotypami, które kilka lat temu utrwaliły się w naszej świadomości. Na szczęście, powoli się to zmienia, czego dowodem jest coraz większa liczba zgłoszeń na oferty pracy oraz Klientów decydujących się na współpracę z agencjami modelek.
Hostessa – najpopularniejsze stereotypy
Stereotypy dotyczą wielu zawodów świata, o czym przekonali się np. zawodowi kierowcy ciężarówek lub informatycy. Legendy o cechach charakteru nie ominęły również modelek i hostess, które stały się ofiarą mitów, które w zasadzie nie mają żadnego potwierdzenia w rzeczywistości.
Do najpopularniejszych stereotypów, z jakimi muszą się zmierzyć modelki z pewnością należą te, w których motywem przewodnim jest sposób bycia, poziom inteligencji, wygląd oraz posiadana wiedza. Co więcej, wśród powielanych uproszczeń dotyczących tego zawodu, dochodzą również te, związane z kolorem włosów, dietą oraz innymi kwestiami, które na co dzień nie mają żadnego znaczenia.
Przedstawiamy listę najczęściej powtarzanych stereotypów oraz obalamy ich prawdziwość na podstawie własnych obserwacji oraz wrażeń Klientów naszej agencji hostess z Warszawy:
- nie mają pojęcia o sprzedawanym produkcie lub usługach – zawodowe hostessy nierzadko posiadają większe umiejętności niż tradycyjni przedstawiciele handlowi. Konieczność nieustannego dostosowywania się do różnych wymagań Klientów oraz szybkiego i bezbłędnego zapoznawania się ze specyfikacją produktu lub usługi sprawia, że nabywają one zdolności, które mają realny wpływ na ich skuteczność sprzedaży;
- hostessą może zostać wyłącznie dziewczyna z tzw. “okładki” – prezencja jest bardzo ważna niemal w każdym zawodzie, gdzie dochodzi do bezpośredniego kontaktu Klienta z przedstawicielem handlowym, dlatego niezwykle istotne jest to, aby kandydatka na takie stanowisko była zadbana. Jednak najczęściej to właśnie zniewalający i sympatyczny uśmiech sprawia, że Klienci chętniej nawiązują kontakt i interesują się oferowanym produktem lub usługą;
- brak wykształcenia – wiele modelek posiada wykształcenie wyższe, specjalizacje oraz doskonale zna języki obce. Klienci zgłaszający się do agencji, często wymagają osób, które posiadają konkretną wiedzę i umiejętności odpowiadające założeniom przedsiębiorstwa;
- lekka praca – bycie modelką nie jest łatwym zawodem, ponieważ wymaga dużej pewności siebie, umiejętności wybrnięcia z różnych sytuacji oraz wysokiej odporności na stres. Praca z ludźmi, nieustanny uśmiech oraz uczestniczenie w różnego rodzaju eventach jest tak samo męczące, jak w przypadku standardowych zawodów.
Czego możemy się nauczyć od modelek?
Każdy z nas, bez względu na wykonywany zawód, miewa lepsze i gorsze dni. O ile te pierwsze zwykle są budujące i pomagają nam w sumiennym wykonywaniu obowiązków, to w przypadku tych drugich, często nie radzimy sobie z ukrywaniem swoich problemów i złości. Modelka, która otrzymuje zlecenie na uczestnictwo np. na imprezie firmowej, musi nauczyć się tzw. “odkładania problemów na bok”, co dla wielu z nas jest często nierealne i pozostaje wyłącznie w strefie marzeń.
Praca modelek wymaga również elastyczności oraz umiejętności dostosowania się do wielu sytuacji, nawet tych stresujących lub przykrych. To również dobra lekcja pewności siebie oraz poznawania swojej wartości (m.in. konieczna z powodu krzywdzących stereotypów).
Dodatkowo, pracownicy agencji hostess nie mogą być uprzedzeni, dlatego cechuje ich wysoki poziom tolerancji. Praca z różnymi ludźmi, również z tymi o odmiennej narodowości oraz przekonaniach zupełnie innych od naszych sprawia, że hostessa nie może być w żaden sposób negatywnie nastawiona do Klientów.
Umiejętności związane z pracą modelki są bardzo przydatne w życiu codziennym i zawodowym. Kreatywność oraz błyskotliwe wybrnięcie nawet z najbardziej niekomfortowej sytuacji sprawia, że osoby pracujące w agencji hostess nabywają różnych zdolności i są często jednymi z najlepszych pracowników działów sprzedaży.