Każdy z nas styka się niemal na co dzień z hostessami. Wystarczy wybrać się na zakupy do galerii. Tam najczęściej można spotkać osoby, które prezentują produkt, zachęcają do jego zakupu, udzielają informacji czy rozdają gratis np. próbki kosmetyków. Praca hostessy nie polega więc na eksponowaniu własnej urody i podnoszeniu w ten sposób walorów produktu, co od czasu odkrycia w psychologii związku owej ekspozycji ze wzrostem atrakcyjności produktu jest powszechnie wykorzystywane. Hostessa powinna dodatkowo być komunikatywna i przekonywująca, bo jej zadaniem jest zachęcenie Klienta do zakupu.
Pożądane cechy hostessy
Uroda więc w tej pracy nie wystarczy, choć oczywiście zdarzają się zlecenia, które nie wymagają kontaktu z Klientem, jak ma to miejsce np. podczas prezentacji samochodów na targach motoryzacyjnych i w innych okolicznościach. Dlatego też dobra agencja modelek i hostess, jak agencja Diam w Warszawie, zazwyczaj posiada kadrę wyspecjalizowaną w różnego typu zadaniach, a pracownicy są w nich już sprawdzeni i czują się bardzo swobodnie. Hostessami najczęściej są modelki, które dorabiają sobie również na wybiegach czy pozując do zdjęć. Praca ta to więc w pewnym stopniu wykonywanie wolnego zawodu, nierzadko jednocześnie w wielu miejscach. W ten sposób sami pracownicy agencji zyskują doświadczenia ale też utwierdzają się w przekonaniu, w czym czują się najlepiej i później dobrze wykonują swoje zadania, bo czynią to z wyboru.
Aczkolwiek pewne cechy powinna mieć każda hostessa. Można wśród nich wymienić:
- urodę – co jest oczywiste, gdyż w pewnym stopniu hostessa musi zwiększać atrakcyjność produktu,
- życzliwość – wyrażaną w najprostszy sposób poprzez uśmiech, lecz również pewną aurę, którą inni odbierają nieświadomie, czasem wyrabiając sobie opinię o kimś nawet z nim nie rozmawiając (można to też nazwać postawą, która zachęca do kontaktu),
- komunikatywność – wyrażaną poprzez zdolność do nawiązywania kontaktu i jego utrzymania (co stanowi jeden z najważniejszych elementów tej branży), zdolność przekonywania – co czasami nie jest cechą wymaganą, ale jej posiadanie podnosi wartość pracy i niewątpliwie przekłada się na ilość zleceń,
- i chęć uczenia się – co wiąże się z koniecznością zdobywania wiedzy o prezentowanych produktach.
Praca hostessy znacząco więc różni się od pracy modelki, która nie musi nawiązywać kontaktu z innymi osobami. Hostessa czasami ma Klienta: przekonać, zachęcić, wzbudzić zainteresowanie lub choćby pozostawić dobre wrażenie skojarzone z produktem.
Jak wygląda praca hostessy w Warszawie?
W Warszawie hostessa ma zazwyczaj dużo pracy, gdyż wszelakiego typu eventów nie brakuje. Niejedna agencja modelek i hostess musi zatrudniać dziewczyny w trybie pilnym, by sprostać zamówieniom. Imprezy natomiast, w których uczestniczą hostessy, są najczęściej trojakiego rodzaju:
- akcje promocyjne – w których hostesy zachęcają Klientów do zapoznania się z danym produktem lub usługą, a nierzadko przetestowania ich (co oczywiście powinno prowadzić do zakupu, stąd też akcje tego typu najczęściej odbywają się w pobliżu usytuowania sklepów czy w galeriach handlowych);
- imprezy branżowe – ale też okołosprzedażowe wydarzenia, mają już inny charakter i tutaj hostessy pełnią rolę podobną do dawnego majordomusa, witają gości, oprowadzają ich po obiektach, pomagają w drobnych sprawach oraz pełnią rolę informacyjną;
- targi wystawiennicze – na których podstawowa rola hostess polega na zachęcaniu do odwiedzenia stoiska, wręczaniu prezentów, gadżetów reklamowych, prezentacji usług czy produktów.
Praca hostessy ma jednak również pewne stałe elementy wpisane w każdą imprezę. Należą do nich: przyciągnięcie uwagi, pozostawienie dobrego wrażenia, wzbudzenie pozytywnych skojarzeń, zapewnienie dobrej atmosfery. Osoby takie dodatkowo swoją urodą oraz postawą czynią wydarzenia jeszcze bardziej atrakcyjnym.