Zawód modelki i hostessy są głęboko wpisane w świadomości społecznej, do tego stopnia, że na hostessy nie wywołują już takiego poruszenia swoją obecnością jak przed kilkoma dekadami, choć urodą w niczym nie ustępują modelkom. Ich obecność np. w galeriach handlowych jest powszechna. Społeczeństwo jest również do nich przyzwyczajone, ponieważ niemal każdy miał okazję spotkać hostessę, a niejednokrotnie ich zadaniem jest nawiązywanie z Klientami kontaktu.
Modelki natomiast pracują zazwyczaj jedynie z fotografem lub na wybiegu, widzimy je tylko na zdjęciach lub w noszonych kreacjach i to zaledwie przez chwilę. Prezentują one produkt, lecz rzadko nawiązują kontakt z Klientami – ale czy na pewno?
Czym zajmuje się hostessa
Hostessy najczęściej pojawiają się na różnego typu imprezach, m.in.: targach, akcjach marketingowych, konferencjach, bankietach branżowych, pokazach mody, różnego typu eventach, imprezach plenerowych, szkoleniach czy galach. W tych i innych okolicznościach pełnią różne funkcje przy promocji produktów – rozdają próbki, ulotki, zachęcają do wejścia i zapoznania się z ofertą, obsługują stoiska branżowe, nawiązują kontakt z potencjalnymi Klientami. Generalnie są blisko ludzi, a ich podstawową rolę można ująć w kilku punktach:
- dystrybuują: ulotki, gadżety, próbki produktu i innego typu produkty reklamowe,
- obsługują firmowe stoiska – dbając o stand, jego prezentację, a także przyjmują odwiedzających stoisko,
- rozszerzają zasięg sklepu lub firmy – w galeriach handlowych ich obecność poza sklepem może skłonić do odnalezienia tego sklepu i odwiedzenia przez Klienta, na przykładowych targach mają podobną rolę, a nierzadko doprowadzają gości do stoiska firmy,
- wpływają na wizerunek firmy – w czym mają znaczenie wysokie umiejętności interpersonalne hostess, a należy tu: umiejętność słuchania, kultura osobista, nienachalna prezentacja produktu lub jedynie prowadzenie interesującej rozmowy,
- zwiększają prestiż przedsiębiorstwa – co wiąże się z przejęciem pewnych organizacyjnych obowiązków przez hostessy, a w efekcie końcowym dotyczy to nie tylko pozostawienia pozytywnego obrazu firmy i skojarzeń z nią związanych, ale również swoją obecnością wskazują na fakt, iż przedsiębiorca dba o szczegóły i liczy się dla niego dobra opinia, co przekłada się na prognozowaną współpracę.
Hostessy niewątpliwie pracują intensywnie przez cały czas wykonywanego zlecenia.
Jaki jest zakres obowiązków modelki?
Niejedna agencja modelek w Warszawie wychodzi poza tradycyjne usługi związane z modelingiem. Młodzi modele i modelki przyjmują wiele zleceń związanych ze zmianami na rynku i nowymi oczekiwaniami Klientów. Aczkolwiek klasyczna forma wykonywania tej pracy się nie zmienia. Jest to prezentacja kreacji na pokazach mody oraz fotomodeling. Należy więc zadać pytanie o to, co jeszcze oferują agencje modelek. Oczywiście w największym stopniu modelki i modele najmowani są do zdjęć reklamowych i branżowych. Prezentują w ten sposób ubrania, biżuterię, ale też np. usługi. Warto jednak zaznaczyć, że niektóre modelki wyspecjalizowały się w modelingu określonej części ciała. Określa się je mianem „Parts models”. Ich walorem bywają: włosy, oczy, dłonie i paznokcie etc. Często więc modelki te pozostają anonimowe, gdyż ich twarz nie jest prezentowana.
Modelki czy hostessy – agencja modelek DIAM w Warszawie
Z doświadczenia naszej agencji modelek DIAM w Warszawie wynika, że choć oczekiwania wobec modelki i hostessy są różne i ściśle określone, to bardzo często funkcje te się zacierają. Modelki więc pracują przy hostingu, a hostessy czasem pozują do zdjęć. Dobra agencja modelek i hostess łączy te role dbając o pracowników, biorąc pod uwagę ich preferencje, chęć kontaktu z innymi ludźmi, predyspozycje do określonej roli. Modeling lub hosting, to właściwie „rodzaj umowy” między właścicielem agencji reklamowej, a pracownikami i w dobrej firmie umowa ta jest bardzo elastyczna.