Jeśli zastanawiasz się nad pracą modelki albo już ją wykonujesz, zwróć uwagę na swoje kompetencje miękkie. Badania rynku pokazują bowiem, że ich rozwijanie jest kluczowym elementem inwestowania w swoją przyszłość. Wynika z nich także, że większość pracodawców i rekruterów przedkłada miękkie kompetencje nad kompetencje akademickie i intelektualne czy udział w stażach. Podobnie kwestia ta wygląda w agencjach modelek.
Kompetencje modelek
Zwykło się wyróżniać dwa typy kompetencji istotnych przy ubieganiu się o pracę na różnych stanowiskach.
- Kompetencje twarde – obejmują merytoryczną wiedzę z danej dziedziny oraz specjalistyczne, związane z nią umiejętności, które pozwalają efektywnie wykonywać obowiązki; dość łatwo je zweryfikować, ponieważ są mierzalne (często ich potwierdzeniem są dyplomy i certyfikaty); łatwo też je nabyć w czasie edukacji, jak i na specjalistycznych kursach, a także wytrenować w czasie pracy w charakterze modelki.
- Kompetencje miękkie – nazywane są umiejętnościami społecznymi, którym przypisuje się uniwersalny charakter, co sprawia, że są przydatne w każdym zawodzie i na różnych stanowiskach; umożliwiają sprawną współpracę z innymi, a więc przyjęcie w danych okolicznościach takiej postawy, która umożliwi efektywne i adekwatne zachowanie; są trudne do zweryfikowania, ponieważ bardzo wiążą się z psychiką danej osoby, a proces ich nabywania jest złożony.
Już z tej krótkiej charakterystyki wynika, że nie da się bagatelizować jednych kompetencji na rzecz drugich. W przeszłości miękkie kompetencje były niedoceniane, uchodziły nawet za podrzędne. Obecnie natomiast traktuje się je partnersko. Wynika to w sporej mierze z ekonomii zatrudnienia – łatwiej bowiem nauczyć modelki twardych umiejętności niż ukształtować ich miękkie kompetencje. Słowem: z punktu widzenia pracodawcy opłaca się wybrać takiego pracownika, który już miękkie kompetencje posiada.
Typy miękkich kompetencji – przydatne i w Warszawie, i w Paryżu
Grupa kompetencji miękkich jest rozległa, nie jest jednorodna. Można wśród nich wyróżnić dwie grupy:
- umiejętności osobiste – są niezbędne w efektywnym zarządzaniu sobą, na co składa się: radzenie sobie ze stresem, zarządzanie sobą w czasie, samomotywacja, asertywność, kreatywność, inteligencja emocjonalna;
- umiejętności interpersonalne – inaczej komunikacyjne, a więc potrzebne w relacjach z innymi, co obejmuje: autoprezentację, perswazję, motywowanie innych do pracy, delegowanie zadań, rozwiązywanie konfliktów czy pracę zespołową.
Widać więc, że w pracy modelek to właśnie te umiejętności są kluczowe na drodze do sukcesu. Często jednak okazuje się, że mylnie, na ogół zbyt wąsko, rozumiane bywają elementy miękkich kompetencji – na przykład:
- komunikatywność – obejmuje nie tylko sztukę ładnego wysławiania się, ale także umiejętność jasnego wyrażania swojego stanowiska w sposób, który jest dostosowany do kompetencji odbiorcy, jak również aktywne wysłuchanie drugiej strony;
- elastyczność – oprócz dopasowywania się do nieregularnego czasu pracy modelki i nieprzewidywalnego terminarza wyjazdów służbowych, to także umiejętność natychmiastowego przeorganizowywania swoich zadań i planów adekwatnie do zaistniałej sytuacji.
Warto więc świadomie rozwijać te kompetencje, zamiast je lekceważyć ze złudnego przekonania, że wszyscy takie umiejętności posiadamy. Owszem, mamy do nich predyspozycje, ale uczyć się musimy wszyscy.
*
W drugiej części artykułu podpowiemy, jak i gdzie modelki z Warszawy mogą szkolić swoje kompetencje miękkie.