Praca hostessy i modelki to wbrew pozorom odmienny fach. Choć niejedna agencja modelek i hostess w Warszawie często łączy oba te zadania, to pracujące w nich dziewczyny nastawione są w którymś z tych kierunków i lepiej się w nim sprawdzają. Czasem wynika to z wyboru, czasem uznania własnych mocnych i słabszych stron, nierzadko też z życiowych planów. Hostessy przy tym mają najtrudniejsze zadanie, bo poza liczącą się w tym fachu urodą, muszą też mieć wysokie umiejętności interpersonalne po to, by dobrze daną usługę lub produkt zaprezentować podczas rozmowy, wyjaśnić wątpliwości Klienta, w końcu zachęcić go do zakupu nawet wtedy, gdy go nie planował. Ważne w tym zawodzie są więc również odpowiednie szkolenia.
Szkolenie hostess w Warszawie (agencja DIAM)
Szkolenia w agencji hostess DIAM w Warszawie są przeprowadzane na początku pracy, a czasem wiedza jest uzupełniana. Zajmują kilka godzin, w czasie których hostessy poznają tajniki reklamy oraz skutecznej rozmowy z Klientami. Szkolenia mają zazwyczaj charakter warsztatowy, wsparty zaprezentowaną wiedzą wdrażaną w trakcie ćwiczeń. Rozpatruje się wówczas różnego rodzaju warianty rozmowy i właściwie uczy nierzadko znanych od dawna tricków, które jednak jak dowiedziono w nauce – działają. Dla przykładu, nie stosuje się słowa sprzedaż, a zastępuje się je „oddawaniem”.
Takie przemyślane działanie, sprawia, że z rozmowy niejako odsunięty jest wątek pertraktacji, a wyłaniają się jako istotne – dobre relacje, które zwyczajowo należy podtrzymać.
Podobnych technik jest nieskończenie wiele i nie każdy sprzedawca zna je wszystkie. Ale należy pamiętać, że hostessa to również poniekąd sprzedawczyni i powinna się z tymi technikami zapoznać. Będzie to miało duży wpływ na jej zadowolenie z pracy, a także na niebagatelne zadowolenie reprezentowanego przez agencję hostess Klienta.
Jakie jeszcze szkolenia może odbyć hostessa?
Idealną dla hostessy sytuacją jest posiadanie własnego agenta, który będzie wyszukiwał zlecenia. Jednak nierzadko zdarza się, że młode dziewczyny planując wykonywanie tej pracy i jej poszukując, samodzielnie się dokształcają. Wybierają wówczas dostępne na rynku kursy dla hostess, dzięki którym uczą się nie tylko tego jak rozmawiać z Klientem i właściwie prezentować produkty.
Agencja hostess i modelek DIAM dba również o tę stronę rozwoju przyszłych hostess i warto zwrócić uwagę na to, jaką wiedzę zawierają te szkolenia. Jest ona równie istotna co ta na temat marketingu i technik sprzedaży, a dotyczy w szczególności:
- autoprezentacji – czyli rozwijania samoświadomości związanej z wpływem wyglądu na odbiór przez innych,
- poruszania się i gracji – co stanowi w treningu hostess element modelingu cechujący szkolenie modelek,
- promowania własnej osoby – od pisania CV, aż po tworzenie portfolio,
- specyfiki tej pracy podczas wyjazdów (w kraju i za granicą) – co pozwala przygotować się do pracy i wyrobić sobie o niej racjonalne przekonania,
- warunków pracy, jakie powinien zapewniać agent – co jest elementem szkoleń pozwalającym na rozeznanie na rynku i wyrobienie sobie właściwych oczekiwań, m.in. finansowych,
- sytuacji trudnych w pracy – konfliktów czy też nieporozumień i tego, jak z nich wybrnąć,
- oraz czynników, które skłaniają agencje do ponownego kontaktu z hostessą.
Oczywiście agencje oferują szkolenia na różnym poziomie. Wybierając je warto zwrócić uwagę na ilość zagadnień, które wnoszą rzeczywistą wiedzę w większości wymienionych tematów. Pytania: jak dbać o siebie?, o rozwój kariery?, jakie stawki są właściwe etc. – pozwalają lepiej odnaleźć się startującym dziewczynom na rynku, a więc odpowiedzi na nie powinny znaleźć się w programie każdego dobrego szkolenia.
Co jeszcze może zrobić hostessa by osiągnąć sukces?
Odpowiedź na tytułowe pytanie zależy od tego, czy praca hostessy była w pewnym stopniu pasją, czy też doraźną formą zarobkowania. W pierwszym wypadku zazwyczaj towarzyszy jej zainteresowanie modelingiem i stylizacją. Oczywiście można wiązać swoją karierę w tym obszarze i praca hostessy w dużym stopniu pozwala ją poznać od wewnątrz. Jest to z pewnością dobra szkoła praktyczna, która w przyszłości może przełożyć się m.in. również na… prowadzenie własnej agencji modelingu i hostingu.