Często można je spotkać w dużych sklepach, supermarketach w centrach handlowych. Ubrane w strój z firmowym logo, zagadują do nas, kiedy przechodzimy obok, zachęcają do zakupu, zapraszają do degustacji, informują o atrakcyjnej promocji. Zawsze uśmiechnięte i miłe, o nienagannej prezencji. Promocja produktów przez hostessy to świetne rozwiązanie marketingowe, o zarówno doraźnych, jak długofalowych korzyściach.
Czym jest promocja bezpośrednia?
Działania hostess na promocji produktów należą do form tzw. marketingu bezpośredniego. Zakłada on niczym niezapośredniczoną komunikację z klientem, indywidualny kontakt, mający na celu wywołanie określonej reakcji. W przypadku promowania produktów najczęściej konwersja (czyli uzyskanie pożądanej reakcji konsumenta) polega na zakupie towaru lub skorzystaniu z promocji. I za doprowadzenie do konwersji odpowiedzialna jest hostessa, prowadząca akcję.
Z usług hostess-promotorek niezwykle chętnie korzystają producenci wyrobów spożywczych. W tej branży świetnie sprawdzają się akcje w formie degustacji, atrakcyjnych promocji, pokazów kulinarnych czy mini-konkursów. Sprawnie przeprowadzona promocja pozwala na zauważalne zwiększeni sprzedaży produktu nie tylko w czasie jej trwania, ale też i po zakończeniu akcji.
Zadania hostessy
Obowiązki hostessy, która zajmuje się promocją produktu, polegają na:
- przygotowaniu do promocji – czyli przyswojenie briefu (informacji i wytycznych od klienta). Modelka powinna poznać produkt i jego cechy oraz firmę, dla której będzie pracowała. Zleceniodawcy często również wymagają, by przekazywała Klientom określone informacje lub zachowywała się zgodnie ze ściśle określonym scenariuszem.
- obsłudze stoiska promocyjnego i alejki produktowej – hostessa musi dbać o porządek i odpowiednią ekspozycję towaru. Na czas akcji promocyjnej wciela się więc również w rolę merchandisera. Często otrzymuje swój własny stand, czyli osobne stoisko z zaaranżowaną przestrzenią pomocną w przeprowadzeniu akcji promocyjnej.
- nawiązywaniu kontaktów z klientami – jest to najważniejsze zadanie hostessy. Musi ona wywołać zainteresowanie, wejść w skuteczny dialog z potencjalnym klientem oraz sprawić, by ten kupił określony towar lub zachował się w inny, określony sposób. Przydaje się tu podstawowa wiedza z psychologii sprzedaży.
- dystrybucji materiałów reklamowych – jeśli zleceniodawca zaopatrzył hostessę w ulotki lub inne materiały, jej zadaniem jest również wręczanie ich klientom.
Oczywiście oprócz tego wymagana jest świetna prezencja, promienny uśmiech, komunikatywność. Mile widziana jest też znajomość technik sprzedaży bezpośredniej, co może istotnie zwiększyć wskaźnik konwersji (czyli wzrostu wartości sprzedaży, będącego wynikiem przeprowadzanej promocji).
Poza sprzedażowe korzyści z promocji produktów przez hostessy/modelki
Półki wielkopowierzchniowych hipermarketów są zatłoczone do granic możliwości, a wybór wśród wielu różnych producentów danego produktu jest dla wielu konsumentów problemem.
Reklama w postaci promocji przez hostessy przynosi tu dwie korzyści:
- dla konsumenta – jest pomocą w dokonaniu wyboru. Wiele osób kieruje się przy dokonywaniu wyborów konsumenckich informacjami, które docierają do nich kanałami promocyjnymi.
- dla producenta – jest pomocne w przebiciu się do świadomości konsumenta w morzu konkurencji. Pozwala na wzrost rozpoznawalności marki i wytworzenie pozytywnych skojarzeń z promowanym produktem.
Jeśli jesteś zainteresowany marketingiem bezpośrednim swoich produktów w formie akcji promocyjnych z udziałem hostess i modelek, skontaktuj się z naszą agencją DIAM w Warszawie. Dzięki naszej współpracy uzyskasz wzrost sprzedaży i zainteresowania produktem i zyskasz na rozpoznawalności marki.