Etyka zawodowa to zestaw norm, określających sposób postępowania w obrębie określonej grupy zawodowej. Normy te opisują akceptowalne i pożądane zachowania. Każdy słyszał na pewno etyce lekarskiej, prawniczej czy nauczycielskiej. Czy hostessy również mają swój kodeks postępowania? Cóż, nikt może nie spisał go i nie usankcjonował prawnie, ale można powiedzieć, że w sposób naturalny powstał niepisany kodeks etyki zawodowej. Co zawiera? Oto kilka głównych zaleceń.
Bądź punktualna
Punktualność jest grzecznością królów i obowiązkiem hostess. Przestrzegaj terminów i harmonogramów, jest to oznaka szacunku do zleceniodawcy. Jeśli musisz być wcześniej, by przygotować się do zlecenia – bądź. Zawsze dawaj sobie lekki zapas czasu na nieprzewidziane okoliczności.
Dbaj o wygląd i higienę
Czy na promocji w supermarkecie, czy na uroczystym bankiecie – Twój wygląd musi być perfekcyjny. Pamiętaj, że na zakończenie pracy powinnaś wyglądać równie dobrze jak w momencie rozpoczęcia, dlatego zadbaj o możliwość odświeżenia się w miejscu realizacji zlecenia. Miej więc zawsze ze sobą niezbędne przybory i kosmetyki. Pamiętaj o wszystkich szczegółach. Elegancka, ale wygnieciona, niedoprasowana bluzka potrafi zrujnować nawet najlepsze wrażenie.
Zachowuj wysoką kulturę osobistą
Pamiętaj, że pracujesz w miejscach publicznych i wciąż jesteś obserwowana. Cały ten czas musisz prezentować nienaganne zachowanie. Żucie gumy, garbienie się, znudzona mina – zapomnij o tym. Jeśli musisz odreagować, masz do dyspozycji przerwy. Nie pozwalaj sobie na swobodne rozmowy z innymi hostessami. Konwersacje zachowaj dla klientów. W kontakcie z nimi bądź uprzejma, taktowna i wyważona. Stosuj się do wytycznych zleceniodawcy i swojego koordynatora.
Nie zapominaj o uśmiechu
Uśmiech to taki sam element wyposażenia hostessy jak strój – nie wypada go więc zdejmować w trakcie pracy. Nawet jeśli masz zły dzień, jesteś zmęczona, rozdrażniona i najchętniej spędziłabyś dziś cały czas w łóżku – jeśli czeka Cię zlecenie, zakładasz promienny uśmiech i nosisz go przez cały czas pracy. Oczywiście musisz być przy tym naturalna – ludzie nie lubią sztuczności w zachowaniu i łatwo ją wyczuwają.
Nie korzystaj z telefonu
Telefon musisz mieć przy sobie (kontakt z agencją w ramach pracy, nagłe zdarzenia), ale rozmowy, SMS czy surfowanie po internecie podczas wykonywania zlecenia jest oznaką lekceważenia i braku taktu (chyba, że pracujesz właśnie na promocji smartfonów i prezentujesz klientom zalety produktu). Korzystanie z telefonu zarezerwuj sobie na przerwy i naprawdę ważne sytuacje.
Stosuj zwroty grzecznościowe
Nawiązywanie kontaktu z ludźmi i utrzymywanie go to codzienność w pracy hostess i modelek. To, co się liczy, to jakość i charakter tego kontaktu. Musisz poznać i stosować zasady komunikacji formalnej, zwłaszcza stosowanie zwrotów grzecznościowych, zasady powitania i pożegnania, podtrzymywania rozmowy. Znajomość komunikacyjnego savoir vivre ułatwi Ci wykonywanie pracy i pozwoli na skuteczne realizowanie celów zlecenia.
Wszystkie zalecenia, o których napisaliśmy, wynikają z szacunku, który jest podstawową wartością, jaką należy się kierować w każdej pracy, która zakłada kontakt z ludźmi. W pracy hostessy zdarzają się też sytuacje, kiedy ów szacunek trudno zachować, ale mimo to pełen profesjonalizm wymaga tu wysokiej kultury osobistej i opanowania.