Hostessa to zawód w Polsce dosyć młody. Nazwa pochodzi z języka angielskiego, w którym słowo hostess oznacza gospodynię spotkania, dbającą o dobre samopoczucie gości. Za polski odpowiednik można uznać określenie „promotorka”, ale do powszechnego użycia przeszło określenie anglojęzyczne.
Hostessy można spotkać w wielu różnych miejscach publicznych. Zawód ten jest dość elastyczny i pojemny znaczeniowo. Dziś wyjaśniamy, jaki zakres obowiązków i umiejętności wymagany do tego, by być dobrą hostessą.
Ogólna definicja zawodu hostessy
Jest to zajęcie powiązane z marketingiem, zwłaszcza reklamą i promocją bezpośrednią. Hostessa zajmuje się uczestnictwem w rozmaitych akcjach sprzedażowych i wizerunkowych, przy czym forma owych akcji różni się w zależności od wydarzenia i branży. Można powiedzieć, że hostessa realizuje zakładane działania marketingowe poprzez bezpośredni kontakt z klientami, dlatego podstawową cechą, jakiej się od niej wymaga, jest reprezentacyjny wygląd oraz wysoka komunikatywność.
Gdzie spotkasz hostessy?
Hostessy najczęściej promują produkty, usługi, markę i wizerunek firmy, uroczyste i okazjonalne wydarzenia. Dlatego najłatwiej je spotkać w takich miejscach jak:
- hale targowe,
- spotkania biznesowe,
- centra konferencyjne,
- sklepy i centra handlowe,
- restauracje i hotele,
- urzędy i biura,
- sale bankietowe.
Wydarzenia, w których uczestniczą hostessy, to m.in.:
- targi branżowe, wystawy,
- konferencje i spotkania biznesowe,
- gale i bankiety,
- akcje i imprezy promocyjne.
Zakres działań i obowiązków hostessy
Zadania, które wykonują hostessy, można podzielić na trzy, często splatające się ze sobą grupy zadań:
- związane z promocją – promowanie określonych produktów w np. centrach handlowych podczas zorganizowanych akcji, w supermarketach (np. degustacje); zakres działań jest tu bardzo szeroki z uwagi na ogromne zróżnicowanie formy eventów promocyjnych; przykładowe funkcje: prezenterka, promotorka produktu;
- związane z organizacją – hostessy na wydarzeniach takich jak konferencje, spotkania biznesowe, gale czy targi pomagają w obsłudze: witają, odprowadzają i kierują gości, wręczają nagrody, prowadzą rozmowy, udzielają informacji i wskazówek; swoją obecnością podnoszą wagę i prestiż wydarzenia;
- związane z animacją – rozumianą jako zachęcanie do (pożądanego) działania; hostessy-animatorki odpowiedzialne są za kontakt z klientami i zachęcanie ich do podjęcia określonych zachowań; mogą być one również konferansjerkami; przykład: hostessy agencji DIAM były animatorkami-tancerkami w strefie Bacardi Casa Musica na festiwalu Open’er 2017;
Żelazny zestaw cech i umiejętności
Żeby moc wykonywać ten zawód, nie trzeba dyplomu magistra. Ale jak w każdej pracy, wymagane są określone predyspozycje. Cechy osobowości i fizyczne, które na pewno musi posiadać posiadać skuteczna hostessa, to:
- łatwość w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi,
- uprzejmość i pozytywny stosunek do siebie i innych,
- umiejętność prowadzenia konwersacji,
- nienaganna prezencja,
- atrakcyjny, zadbany wygląd,
- dobra kondycja fizyczna,
- odporność na stres,
- umiejętność szybkiej adaptacji w nowych sytuacjach.
Mile widziana jest również dobra znajomość jednego bądź dwóch języków obcych, gdyż hostessy pracują również jako tłumaczki przy obsłudze pobytu zagranicznych gości.
Warunki pracy hostessy
W tej kwestii wymagana jest wytrzymałość fizyczna, odporność psychiczna i gotowość do nieregularnej, wytężonej pracy. Hostessy pracują od zlecenia do zlecenia, więc nie ma mowy w tym zawodzie o regularności pracy biurowej. Warunki eventów i promocji często wymagają kilkunastogodzinnej pracy na stojąco, przez kilka dni z rzędu, także kandydatki powinny liczyć się z częstym bólem stóp lub kręgosłupa. Również konieczność przebywania wśród ludzi i wchodzenia z nimi w interakcje jest czynnikiem stresującym, więc wspomniana odporność psychiczna na pewno się przyda.
Ile może zarobić hostessa w Warszawie?
Zarobki w branży eventowej są bardzo zróżnicowane. Za jeden dzień pracy hostessy w Warszawie mogą liczyć na wynagrodzenie w przedziale od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Wysokość wypłaty zależna jest od rodzaju akcji promocyjnej/ eventu, wymagań zleceniodawcy, szczegółowych ustaleń. Dużo zależy również od samej agencji, gdyż to ona negocjuje końcowe stawki ze zleceniodawcami. Trzeba wziąć pod uwagę, że nie jest to dochód regularny, więc ciężko o podanie miesięcznej średniej.
Czy warto się zdecydować?
Profesja hostessy może być bardzo ekscytującym zawodem, w którym z pewnością nie grozi rutyna. Chociaż to praca wymagająca i nieregularna, nie zapewniająca poczucia stabilności związanego z zatrudnieniem etatowym, to jednak profity pozapłacowe są godne rozważenia. Nawiązanie wielu kontaktów w różnych branżach może w przyszłości zaprocentować otrzymaniem atrakcyjnej posady lub dodatkowymi zleceniami dla hostessy.