Hostessa w swojej karierze spotyka się ze zleceniami wymagającymi mniej i bardziej zaawansowanych kompetencji oraz doświadczenia. Wśród tych bardziej wymagających można wyróżnić imprezy biznesowe, które są odznaczają się dużym stopniem profesjonalizacji – mamy tu na myśli targi, konferencje oraz dni otwarte. Dziś napiszemy o tym, czego wymagają one od hostess.
Typy imprez biznesowych w Warszawie
Stolica jest rozbudowanym rynkiem imprez biznesowych, co daje hostessie duże pole do prezentowania swoich możliwości.
- Konferencje – organizowane są jako spotkania ukierunkowane na przedstawianie i wymianę informacji, omawianie zagadnień. Na ogół odbywają się w konkretnych centrach konferencyjnych, którymi często są dysponujące odpowiednią bazą hotele, niekiedy też na uczelniach wyższych. Dużym atutem hostessy pracującej przy konferencjach jest znajomość języków obcych. Jej rolą natomiast jest dbałość o sprawne funkcjonowanie recepcji, czyli powitanie, zarejestrowanie gości, wydanie pakietów konferencyjnych oraz identyfikatorów, a także pomoc w zapoznaniu się z miejscem. W czasie samej konferencji w Warszawie hostessa asystuje prelegentom, by usprawnić przebieg całego wydarzenia.
- Targi – wystawy produktów i usług o dużej renomie, jak choćby największe w kraju targi poznańskie. Organizowane są, aby budować relacje z klientami. Hostessom na targach przedzielane są różne zadania: 1) promocyjne, czyli obejmujące animację, sampling, degustacje, kolportaż; 2) recepcyjne: witanie gości, wskazywanie drogi i poszczególnych wystawców; 3) tłumaczenia; 4) serwis kawowy i kelnerowanie; 5) modelingowe, czyli pozowanie do zdjęć. Tu ponownie sprawdza się znajomość języków; nawet jeśli rolą hostessy nie jest stricte tłumaczenie, to jednak na targi międzynarodowe przyjeżdżają także osoby, które nie mówią po polsku.
- Dni otwarte – są atrakcyjnym sposobem prezentowania obiektów i instytucji. Formułę tę wykorzystują: 1) uczelnie wyższe i szkoły, przedstawiające swoją ofertę przyszłym kandydatom; 2) deweloperzy, pokazujący osiedla czy pojedyncze mieszkania potencjalnym nabywcom. Hostessa na dniach otwartych zajmuje się kwestiami organizacyjnymi, podobnymi do tych na konferencjach, a więc: wita, rejestruje i oprowadza gości.
Niezależnie od tego, czy hostessa pracuje na targach, konferencjach czy dniach otwartych, wymagany jest od niej nienaganny wygląd.
Hostessa w profesjonalnej stylizacji
Imprezy biznesowe są z definicji poważnymi spotkaniami, na których obowiązuje specyficzny dress code, który można określić jako casual elegance, czyli nieformalny, ale przy zachowaniu zasad elegancji. To sprawia, że ubiór hostessy też będzie musiał być utrzymany w podobnym tonie. Na ogół zleceniodawcy przekazują dokładne co do stroju i to w zasadzie zamyka sprawę – nie ma tu miejsca na większą dowolność. Koniecznie jednak trzeba zwrócić uwagę, by przygotować się na nieprzewidziane sytuacje – przyda się na przykład druga bluzka/koszulka, kiedy zajmujesz się serwisem kawowym.
Przygotowana na wszystko
Znając specyfikę poszczególnych imprez biznesowych oraz zakres swoich zadań, możesz spokojnie wykonywać poszczególne obowiązki. Pamiętaj, że to daje Ci poczucie pewności i swobodę, a ta z kolei przekłada się na naturalne zachowanie – taką naturalność każda profesjonalna hostessa powinna mieć opanowaną do perfekcji.