Sięgając pamięcią wstecz zauważyć można, że w modelingu mężczyźni uczestniczyli od zawsze, jednak z określonych powodów nigdy się o nich nie mówiło tyle, co o kobietach. Podczas gdy wiele modelek stało się celebrytkami, promowało mnóstwo produktów, usług, uczestniczyło w akcjach charytatywnych, mężczyźni zdawali się być w tym samym czasie nieco pominięci. Istnieją od tego znane wyjątki, na przykład Aktor Brad Pitt zaczynał od modelingu i dzięki niemu się wybił, modelem w przeszłości był również Ashton Kutcher.
Nie są to jednak historie powszechne i należy szczerze przyznać, że modeling zdominowany był przez piękne kobiety. Mężczyźni stali za kurtyną – kreatorzy mody, zwykle wynajmujący z agencji modeli i modelki.
Dlaczego mniejsze zapotrzebowanie na modeli to już historia?
Istnieje przynajmniej jedno wiarygodne uzasadnienie faktu, iż mężczyźni w modelingu byli przed wieloma laty spychani nieco na margines. Otóż modelki od zawsze prezentowały galanterię i kosmetyki, mężczyźni dawniej nie byli tak zainteresowani podobnym asortymentem. Przez dziesięciolecia statystyczny mężczyzna nie używał kremów, nie ubierał się zgodnie z często finezyjną modą – do dzisiaj pewne rzeczy są dla kobiet dozwolone, a dla mężczyzn na cenzurowanym, np. strój w pracy zawodowej w niektórych firmach wśród kobiet bywa bardziej swobodny nawet na odpowiedzialnych stanowiskach.
Zdecydowanie, dawniej przemysł odzieżowy i kosmetyczny nie znajdował tylu odbiorców wśród mężczyzn, co wśród kobiet, i jest to najprostsze wyjaśnienie dominacji kobiet w modelingu. Czasy się jednak zmieniają, również wraz ze ze zmianą wizerunku mężczyzny. Dzisiaj mężczyzna nie staje się mniej męski swobodnie się ubierając, dbając o skórę, włosy, paznokcie i generalnie, przywiązując wagę do swojego wizerunku w większym stopniu, niż tylko dbając o czystość. Postęp w tym zakresie jest wyraźny i stąd coraz częstsza obecność męskich modeli w tym niegdyś „konserwatywnym świecie”.
Obecnie zarówno przemysł modowy, jak i kosmetyczny, dbają o mężczyzn niemal w równym stopniu, co o kobiety. Naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy jest częstsze pojawianie się mężczyzn na wybiegach oraz w sesjach zdjęciowych. Znacząco w tym względzie pomogły również nowoczesne trendy związane ze zdrowym stylem życia, m.in. promowanie ćwiczeń fizycznych. Dzięki temu uległ zmianie klasyczny wizerunek modela – wysokiego i nadmiernie szczupłego, a coraz częściej zastępuje go mężczyzna wysportowany, czy nawet atletycznie zbudowany.
Jaki model cieszy się obecnie największą popularnością?
Z doświadczenia naszej agencji modeli DIAM w Warszawie wynika, że chociaż nadal zapotrzebowanie na modelki jest większe niż na modeli, rola mężczyzn w tym zawodzie stale wzrasta, a przy tym zwiększa się również wachlarz męskiej urody, który klasyfikować można jako „właściwy”. Obecnie akceptowana jest różnorodność i trudno opisać uniwersalny, współczesny wzór. Nawet wzrost przestał mieć decydujące znaczenie poza wybiegami (przedział od 180 do 190 cm) – na sesjach zdjęciowych może być cechą drugorzędną. Fotomodeling jest natomiast dominującą formą, w której mężczyźni świetnie się sprawdzają i bywa, że cenią tę formę bardziej od stresujących pokazów mody, gdzie nie ma miejsca na poprawki.
Ponadto faktem jest, że karierę w męskim modelingu można zacząć stosunkowo późno i rozpoczynają ją nawet panowie po ukończeniu 30 roku życia. To również świadczy o wzrastającej potrzebie prezentacji mody nie tylko dla mężczyzn młodych, choć ma to głębsze podłoże.
Istniejące jeszcze kilka dekad temu „wiekowe” wzorce ubioru, a szczególnie fakt, iż dojrzali mężczyźni nie powinni ubierać się jak młodzi, już się zatarły i właściwie obecnie większość casualowych reklam odzieży skierowana jest do odbiorców w każdym wieku. Aczkolwiek dla starszych i dojrzałych mężczyzn zawsze lepszym wzorem modela, prezentującego tę samą odzież, pozostanie przystojny 30-latek, niż chłopiec w wieku 18 lat. Stąd też poszerza się wiek modeli, choć podobnego zjawiska w modzie kobiecej nie można zaobserwować.
Agencja modeli w Warszawie – jakie są zarobki?
Z doświadczenia agencji modeli DIAM w Warszawie wnieść można, że nie istnieją sztywne różnice w zarobkach modeli i modelek. Wynikają one zawsze jedynie z ilości zleceń – czyli właściwie ze starań agencji. Natomiast zarobki kształtują się od kilkuset złotych za dzień zdjęciowy na planie (np. do czasopisma), aż po kilka tysięcy złotych na kontrakcie zagranicznym.
Możliwe jest więc zarabianie dużych pieniędzy, lecz zazwyczaj nie można zarobków za dany okres przewidzieć z dużym wyprzedzeniem. Warto być stale przygotowanym na podejmowanie decyzji, które mogą zaważyć na karierze, a przede wszystkim współpracować z doświadczonym agentem.